Jag älskar telesäljare

I går ringde det en telesäljare till en av mina kunder. Han ville sälja webbsidor från något lokalt företag här i stan. Jag frågade om de gjorde hemsidor som följde W3C och lite liknande tekniska frågor. Säljaren lovade att sidorna de gjorde följde W3Cs standader till punkt och pricka. Vill du testa om en sida följer standard kan du testa det på W3Cs validerare. Ska tilläggas att en bit in i samtalet så frågade säljaren vad validering var även fast han lovat att deras sidor var ok. Så började han säga några sidor som de gjort och som de var extra nöjda med. Sedan sa han att de sökmotoroptimerar alla kunders hemsidor. Ingen av de två jag fick se var sökmotoroptimerad eller följde W3Cs standard. De bygger sina sidor på en CMS så alla sidor de säljer har ungefär samma fel. De använder ramar vilket är väldigt dåligt om man tänker på sökmotoroptimering. Rubriken på sidan är ”Webshop” vilket också visar att de inte funderat på sökmotoroptimering. Många undersidor har inte en rubrik vilket är ännu värre. Tyvärr så vet jag inte vilket företag han försökte sälja för eftersom han bara mumlade när han sa företagsnamnet. Dock sa han att det arbetat i 7 år med att göra hemsidor. Företaget han ringde från säljer en liknande CMS som den han beskrev, men jag är 100% säker på att han INTE mumlade säljgruppen.

Hade jag varit extremt rik hade jag startat ett företag som gratis erbjöd utvärderingar av hemsidor som företag och föreningar köpt. Säljer man hemsidor ska de som säljer i alla fall göra en hemsida som håller vad de lovat och följer enkla standarder. Jag tycker synd om företag som köpt sidor som ser bra ut i Internet Explorer men ser skrämande ut i andra webbläsare för att de inte följer W3Cs standard.

Säljaren som ringde var: Niclas Olovsson från Säljgruppen.

Sidorna jag fick se:
http://www.heavykitchen.se/
http://www.motornord.se/

2 Responses to “Jag älskar telesäljare”

  1. lars skriver:

    lol. bra jobbat med sökmotoroptimeringen:) trist med bedragare, ännu tristare att folk inte tänker efter eller ber om offerter från andra företag innan innan de öppnar plånboken

  2. Rickard skriver:

    Jepp, grymt tråkigt. Skulle vara roligt att arbeta med att hjälpa småföretagare när det ska köpa in tjänster. Men jag tror det är svårt att leva på.

Leave a Reply